home      de kruiden      de kwaaltjes en remedies      herborist huren?      de webshop      winkelmand      contact      verkoopsvoorwaarden

de kruiden - A

 
Arame -Eisenia arborea

Wat is het?
Arame heeft een donkerbruine kleur en een vezelig structuur, met vrij taaie, boeket-achtige bladeren en kleinere bladtrosjes aan de hoofdtakken en –bladeren. Wie zeewier wilt eten kan geen zeewier oprapen van het strand want deze is te taai; je moet alleen zeewier eten die geplukt moet worden omdat ze vastzit in de zeebodem. Zeewier wordt al eeuwenlang gegeten in Japan en China. Gedroogd zeewier wordt in deze landen ook gebruikt om voedsel in te verpakken. De geneeskrachtige werkingen van zeewier is vaak overdreven door doorgeslagen gezondheidsfreaks en marketing managers. Het heeft een hoge voedingswaarde wat het jammer maakt dat een scala aan ongefundeerde medicinale claims om zeewier heen hangen.

Namen noemen
Arame is de Japanse naam voor dit wier. Arborea komt van het Latijnse woord voor boom, omdat dit wier lijkt op een boom. In het Engels heet die trouwens southern sea palm, zuidelijke zeepalm. De naam Eisenia is een eerbetoon aan de curator van de California Academy of Sciences, Gustav Eisen.

Een beetje geschiedenis
De oude Chinezen rekenden zeewier meer dan 10.000 jaar geleden al tot het dagelijks menu. De oude Romeinen gebruikten zeewier tegen gewrichtsaandoeningen. In landen aan de zee zoals Schotland, Ierland, IJsland, Noorwegen, Nieuw Zeeland en de Polynesische eilanden wordt zeewier regelmatig gegeten. In Vlaanderen beginnen we er net aan te wennen. We kunnen gewoon zeewier uit de Noordzee of Waddenzee eten. Vooral in de natuurwinkels zijn mensen daar al tientallen jaren van op de hoogte. Sinds enkele jaren kun je zeewier gewoon bij de supermarkt kopen.

Algen, zoals kelp (kombu in het Japans), nori en wakame worden al duizenden jaren gebruikt in de Aziatische keuken. Vele soorten zeewier staan bekend onder hun Japanse namen. In China wordt zeewier al eeuwen medicinaal gebruikt om leverproblemen, zwellingen, slijmvliezen, cysten en struma (een vergrote schildklier) te behandelen. In de 18e eeuw is kelp als jodiumbron ontdekt.

Sindsdien wordt het gebruikt om struma te behandelen die veroorzaakt wordt door een tekort aan jodium. Om het jodiumtekort onder de bevolking enigszins te verminderen, voegen fabrikanten jodium toe aan het zout (gejodeerd zout). Dit is op lange na nog niet voldoende, omdat veel mensen tegenwoordig zelf hun brood bakken of helemaal geen brood meer eten. Sinds 1980 worden er verschillende soorten algen gebruikt als voedingssupplementen.

Spirulina en andere vormen van blauwgroene algen die in vijvers en meren groeien zijn sindsdien erg populair. Gezuiverde verbindingen uit zeewier worden gebruikt in vele soorten voedsel.

In de medicijnkast
Rijk aan calcium, jodium, kalium en ijzer, vitaminen A en B3 (niacine), broom en fytohormonen.
Kruidenremedie: Verlicht de symptomen van menopauze, ondersteunt bij gynaecologische stoornissen, vermindert ontstekingen, helpt bij borst- en baarmoederfibromen, verlaagt de bloeddruk, bevordert sterke botten en tanden.
Hydrotherapie: helpt bij haaruitval, voedt verouderde en gerimpelde huid, hydrateert droge huid.

Zeewier tegen obesitas
Zeewier wordt sinds de 19e eeuw gebruikt om obesitas tegen te gaan. Wie dagelijks zeewier toevoegt aan zijn menu zal na 14 dagen de eerste resulltaten gaan zien. Voordeel van zeewier gebruiken als afslankmiddel is dat je niet vermoeid wordt en dat alleen het vetweefsel afgebroken wordt en niet het spierweefsel. Sommige mensen gebruiken zeewier uitwendig tegen obesitas; alles wat je op je huid smeert komt ook in je lichaam terecht om daar uitwerking te hebben. Baden met zeewier is ook een mogelijkheid om obesitas tegen te gaan.

Voedingswaarde zeewier
Er zijn verschillende soorten zeewier en de voedingswaarde verschilt per soort. Daarom is het moeilijk een algemene opmerking te maken over de voedingswaarde van zeewier. In de ene soort zit wel vitamine A en in de andere niet. Wat wel gezegd kan worden is dat in elke soort magnesium, kalium en jodium zit. De zeewier kombu is de enige soort waarin het ijzer ontbreekt. De ADH-percentages voor de voedingswaarden zijn niet erg hoog; ze liggen allemaal onder de 10% per 100 gram, op vitamine K na, wat ongeveer met 16% van de ADH in zeewier zit.

Zeewier goed voor het bloed
Er zitten stoffen in die zorgen voor antivirale en ontstekingsremmende werkingen in het lichaam. Ze zorgen voor een verminderde bloedklontering waardoor zeewier trombose tegen gaat. Een ander medicinale eigenschap van zeewier is dat het de vorming van geoxideerd cholesterol voorkomt. Hierdoor blijven de wanden van de bloedvaten gevrijwaard van plaque of cholesterolafzettingen. Op deze manier voorkomt zeewier aderverkalking en verhoogde bloeddruk.

Zeewier tegen kanker
Omdat zeewier ontstekingsremmend is zou het eigenlijk onderwerp van onderzoekers moeten zijn als het gaat om de kankerbestrijdende eigenschappen van zeewier. Deze zijn echter nog niet genoeg onderzocht om er zinnige conclusies aan te verbinden.

Zeewier diabetes
In zeewier zitten niet erg hoge percentages mineralen maar ze zitten er wel bijna allemaal in en dat maakt deze zeegroente tot een voedzame afwisseling op landgroente. Vooral diabetici hebben baat bij zeewier omdat bij-effecten van suikerziekte zoals obesitas en atherosclerose worden tegen gegaan.

Overige ziekten
Vele indicaties zijn gebaat bij het eten van zeewier. Wie zeewier wilt eten uit medicinale overwegingen kan daarvoor het best bij een fytotherapeut te rade gaan omdat verschillende zeegroenten verschillende werkingen hebben. Er is een lange lijst van nog niet genoemde aandoeningen waartegen zeewier wordt ingezet. Hier volgt een greep: gastritis, pyrosis(teveel maagzuur), slokdarmontsteking door maagzuur, constipatie, hoofdpijn, huidproblemen, vermoeidheid, ouderdomszwakte, voorjaarsmoeheid, herstel na een ziekte, menopauzale klachten, prostaatklachten, artritis, artrose en jicht.

Verschillende soorten zeegroenten
Er zijn verschillende soorten eetbare zeewier: nori, kelp of kombu, wakame, dulse, zeespaghetti of zeeboontje, zeekool, zeekraal, lamsoor, zeevenkel, zeesla, laminaria japonica, hijiki, arame en Iers mos. Slechts enkele soorten zijn te koop. Soms heeft een visboer zeekraal. Bij supermarkten kun je steeds vaker zeegroenten kopen. Ook een Aziatische of Japanse winkel biedt ze te koop aan.

Gebruik
Zeewier kun je rauw prima over een salade heen verspreiden. Zeewier past ook als rauwe toevoeging op gebakken rijst met groenten. Je kunt zeewier gebruiken als basis voor een salade. Je hoeft er slechts wat sesamzaad, een paar gekneusde blaadjes sla of spinazie en wat koude peulvruchten bij te doen om een gezonde salade te maken. Zoet met een zachte, nootachtige smaak.

Arame is een van de bruine algen en is erg populair in de Japanse keuken. Het staat bekend om zijn milde, bijna zoete smaak. Het is meestal te vinden in dunne reepjes met een krokante structuur.
Als je niet gewend bent aan het eten van zeewier, is arame een goede soort om mee te beginnen vanwege de milde, bijna zoete smaak.

Wordt meestal voorgekookt verkocht. Wel de arame 3-5 minuten lang, waarna je het kunt sudderen, stomen, roerbakken of wokken met groenten, noodles, peulvruchten of granen. Voeg toe aan salades, ovengerechten, stoofpotten of eet het als snack. Gebruik het gemarineerd of geweld en gepureerd door dipsauzen en sla dressings.

Kweken
Arame komt voor aan beide zijden van de Grote Oceaan, Japan en Zuid-Amerika. Open rotsachtige gevaarlijke kusten in laag water en het sublitorale gebied.
De zeewieren leven in de zee, en zijn afhankelijk van het zoute water. Het is een eenjarige plant. Alle voedingsstoffen die ze nodig hebben, worden uit het water gehaald. Daarnaast zijn ze afhankelijk van een goede bodem waar ze zich aan vast kunnen hechten, en natuurlijk zonlicht. Met name door de afhankelijkheid van zonlicht, leven zeewieren nooit dieper in het water dan enkele meters. Dieper in het water lukt niet vanwege het gebrek aan zonlicht.

Zeewier wat je op het strand vindt is niet eetbaar. Dat is reeds afgestorven en bedorven. Zeewier moet vers ‘geplukt’ worden, en direct verwerkt worden, om het eetbaar en gezond te houden.

Zeewier kan als ‘wild’ product geoogst worden uit de zee, maar dat is over het algemeen economisch niet haalbaar. Daarom bestaan er gigantische zeewier-boerderijen die in laagstaand water zeewier kweken, oogsten en verwerken. De grootste producenten van zeewier kun je vinden in Japan en China.

Maar ook voor de kusten van Engeland en Frankrijk kun je kwekers vinden, allemaal in de natuurlijke omgeving van de zee, onder gecontroleerde omstandigheden.

Oogsten
Snij boven het ‘houvast’. In de open lucht en zon drogen op matten of aan lijnen tot dunne, zwarte, stevige, droge wierstrengen waarvan de tere bladtrosjes afgevallen zijn. Wordt meestal voorgekookt verkocht. Wel de arame 3-5 minuten lang, waarna je het kunt sudderen, stomen, roerbakken of wokken met groenten, noodles, peulvruchten of granen. Voeg toe aan salades, ovengerechten, stoofpotten of eet het als snack. Gebruik het gemarineerd of geweld en gepureerd door dipsauzen en sla dressings.

Nog even dit
Er wordt nogal eens gezegd dat zeegroenten vervuild zouden zijn met zware metalen zoals lood, cadmium, arsenicum en kwik, omdat ze uit de zee worden gewonnen.

Men zou echter dagelijks zeer grote hoeveelheden zeegroenten moeten eten om enig gevaar te riskeren. Na de oogst worden zeegroenten altijd getest op de aanwezigheid van zware metalen. Wanneer zeewieren op ethische wijze en van ongerepte kustwateren worden geoogst, is er geen enkel probleem met vervuiling. Verantwoorde bedrijven die zeewier oogsten testen hun producten regelmatig om de zuiverheid ervan te kunnen garanderen.

Over het algemeen vormen zeegroenten geen bron van voedselallergieën. Bent u allergisch voor vis en schaaldieren dan betekent dit niet automatisch dat u geen zeegroenten kunt eten. Het is verstandig om zeegroenten te eten, vanwege het hoge gehalte aan jodium dat hierin zit. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het vooral de proteïne in schaaldieren is en niet het jodium dat een allergische reactie bij mensen veroorzaakt.

Er is een kleine groep mensen die gevoelig is voor jodium en het eten van zeegroenten met een hoog jodiumgehalte (zoals bijv. kelp) beter kan vermijden. Andere zeewieren (zoals bijv. nori) bevatten veel minder jodium. Een te hoge jodiuminname kan ook schadelijk zijn voor zwangere vrouwen, kinderen en mensen met een schildklieraandoening. Mensen met spijsverteringsklachten zoals PDS (het Prikkelbare Darm Syndroom), darmzweren of de ziekte van Crohn moeten voorzichtig zijn met zeegroenten.

Mensen met een ernstige hoge bloeddruk, een nierziekte of hartfalen doen er goed aan om eerst hun arts te raadplegen voordat zij grotere hoeveelheden zeegroenten gaan eten, aangezien zeegroenten een hoog natriumgehalte hebben.

 

Terug naar overzicht.

     
     
 
webdevelopment by www.faromedia.be